Wczytywanie...
Home / grafika 3D / Wizualizacje 3D – Proces Powstawania

Proces powstawania wizualizacji 3D w kamieniach milowych wygląda podobnie dla każdego projektu. Nieważne, czy wykonujemy wizualizację wnętrz (interior), wizualizację architektoniczną (exterior), czy wizualizację produktu w formie np. packshota. Na tych trzech rodzajach wizualizacji skupię się w niniejszym tekście.

Postaram się, aby również ten tekst był swojego rodzaju słowniczkiem pojęć, których używają graficy 3D. Także zaczynamy, mam nadzieję że uda się zamknąć ten wpis w miarę przyjaznej dla czytelnika formie.

Zapraszam! 🙂

Rozmowa – ustalanie potrzeb

Wbrew pozorom pierwszym etapem w procesie powstawania wizualizacji 3D nie jest modelowanie, oświetlanie, czy renderowanie, nie jest to nawet post processing. Jest to rozmowa z klientem. Pewnie wielu z was teraz ma ochotę zamknąć zakładkę z tym tekstem, ale proszę zaczekajcie. Przecież w 90% przypadków wizualizację wykonujemy dla kogoś, dla pewnego odbiorcy i z pewnym celem, który sprawił że powstała potrzeba wykonania takiej wizualizacji i to właśnie ten pierwszy etap jest najważniejszy.

Na tym etapie staram się zawsze zbadać potrzeby drugiej strony, to jak sobie ona wyobraża daną grafikę, którą potem zamierzamy wykorzystać do promocji usługi, produktu lub inwestycji. Przecież nie każdy od razu potrzebuje wizualizacji w 100% fotorealistycznej z wysoką szczegółowością. Inne rozwiązania proponuję dla firmy produkcyjnej, a inne dla architektów. Wszystko zależy od czasu jaki mamy na wykonanie zadania oraz oczywiście od budżetu. Po wymianie na ogół kilkunastu maili, lub kilku rozmowach telefonicznych i ustaleniu kilku szczegółów możemy przejść do kolejnego etapu.

fot. pixabay.com

Kompletowanie materiału źródłowego

Tak, wciąż jeszcze nie uruchomiliśmy programu do grafiki 3D 🙂

Najlepszym materiałem źródłowym jest projekt wykonany w programie CAD, nie ulega wątpliwości, że na podstawie szczegółowego projektu, można wykonać dokładny model, który potem będzie pięknie prezentował się jako render czyli gotowa wizualizacja (czym jest render wyjaśnię później). Niektóre z tych programów pozwalają nawet wyeksportować model 3D w odpowiednim formacie, który można bezpośrednio zaimportować. Co nie oznacza, że wystarczy wziąć taki model, zaimportować i wcisnąć renderuj- przypuszczam, że tak zrobiona grafika nikogo by nie usatysfakcjonowała.

Kolejnym materiałem źródłowym może być szkic (tak, szkic na kartce), bardzo często zdarza się, że producenci nie wykonują kompleksowej dokumentacji ponieważ ona nie jest nikomu potrzebna. Nie raz wykonywałem modele 3D na podstawie szkiców, co prawda nie jest to forma tak dogodna jak rysunki techniczne, ale nie uniemożliwia to wykonania zadania.

Niezbędnych informacji może nam dostarczyć produkt, z pomocą suwmiarki, metra i innych przyrządów pomiarowych dokonuje przeniesienia, rzeczywistego produktu w wirtualną przestrzeń poligonów, punktów i krawędzi.

fot. fancycrave.com

Modelowanie

Dopiero w trzecim punkcie włączamy program i zaczynamy tworzyć wizualizacje 3D.

Modelowanie – to nic innego jak proces tworzenia wirtualnego modelu rzeczywistego obiektu w skali 1:1. (Programy do 3D posiadają system jednostek, który ułatwia utrzymanie proporcji modelu). Ten etap jest najbardziej żmudny i mechaniczny.

Surowy model, siatka 3D.

Materiały

Model 3D aby wyglądał realistycznie, musi mieć zdefiniowany materiał. Czym są materiały w rozumieniu grafiki 3D? Żeby odpowiedzieć na to pytanie muszę pójść na kilka uproszczeń, ponieważ żaden normalny czytelnik nie byłby w stanie przebrnąć przez nudne tłumaczenie czym jest współczynnik IOR, specular, bump map itp. Postaram się to wytłumaczyć prosto.

Materiał definiuję, jakiego koloru ma być obiekt (biały, czarny, czerwony) lub jaką ma mieć teksturę(np. drewna). Dodatkowo możemy określić mapowanie nierówności (bump mapping), który da nam wrażenie chropowatej powierzchni modelu (skały, cegły). Możemy też określić, czy ma być błyszczący, czy matowy.

Renderowanie

Jest to w kontekście grafiki 3D, proces w którym komputer przetwarza informację zawarte w projekcie 3D na gotowy czytelny dla odbiorcy obraz 2D. Innymi słowy, zmiana poprzez obliczenia matematyczne, zadanych modeli, oświetlenia i materiałów na gotowy obrazek.

Post processing

Jest to nic innego jak retusz ostatecznego ujęcia wyrenderowanego przez program, poprawiamy naświetlenie obrazu, kontrast, barwy. Czasem wkleja się dodatkowe elementy ze zdjęć, dodaje tła itp.

Przed post processingiem.

I po post processingu.

Uff udało się nam dotrzeć do końca postu o procesie powstawania wizualizacji 3D. Dziękuję za cierpliwość w czytaniu i mam nadzieję, że nie przynudzałem za bardzo.

Gorąco zachęcam do zapoznania się z portfolio naszego studia! 

Komentarzy(0)

Skomentuj

Napisz do nas!
close slider